MAANDAG 25 SEPTEMBER - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Tineke, Frans, Maria en Bertus reis - WaarBenJij.nu MAANDAG 25 SEPTEMBER - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Tineke, Frans, Maria en Bertus reis - WaarBenJij.nu

MAANDAG 25 SEPTEMBER

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Tineke, Frans, Maria en Bertus

25 September 2017 | Indonesië, Yogyakarta

MAANDAG 25 september
Vandaag was een echte tempeldag. Om half 4 ging de wekker. Kwart over 4 stond onze gids Ferrie klaar met 5 fietsen, uit de jaren 50, zonder licht. Na ongeveer een halfuurtje vals plat omhoog fietsen, konden we de fietsen neerzetten en gingen we wandelend verder. We kwamen langs een aantal verkopers van souvenirtjes en drankjes, maar we hebben geleerd nee te zeggen en door te lopen. Boven stonden meerdere toeristen te kijken, maar helaas het was mistig dus we hebben niet echt een mooie zonsopgang gezien. Het was wel leuk om dit eens mee te maken en de terugweg ging natuurlijk een stuk makkelijker. Thuis gekomen (6.30 uur), konden we nog even zwemmen voor het ontbijt. Weer met de heerlijke voorafjes waarvan we nu de namen weten nl: klepon, serabi en onde-onde. Na het ontbijt weer met Ferrie naar de Borobudur op de fiets ( maar 10 minuutjes). Het was een leuk tochtje, bijna helemaal vlak en dwars door wat kleine dorpjes heen. Ferrie begeleidde ons tot we binnen waren. Eerst dachten we het zonder gids te gaan lopen, maar er bood zich een Nederlands sprekende gids aan en dat was wel heel fijn. Nu werd uitgelegd wat de betekenis was van een aantal reliëfs, bijvoorbeeld het verschil tussen goed en kwaad (rechts en links) de onderste verdiepingen vierkant en symmetrisch, dat stelt het aardse leven voor. Op deze lagen ook reliëf in de stenen. De 3 bovenste lagen zijn rond met stupa (de klokken). Deze stellen het Nirwana voor. Hier geen reliëf meer. In iedere stupa (zijn eigenlijk graftombes) zit een Boeddha. Hoge treden op de trap, want het is moeilijk om in het Nirwana te komen. Het hoogste punt van de Borobudur is de grootste stupa, die is leeg want niemand kan volmaakt zijn, dus het hoogste niveau is niet te halen. De boeddha’s hebben, op iedere etage, een andere houding met hun handen. 1e etage: contact met de aarde: werken en eten, 2 etage: mediteren, 3e etage: geven, 4e etage: geen slechte dingen doen en tenslotte 5e etage: studeren en wijs zijn
Toen we terugkwamen bij onze appartementen konden we nog even zwemmen, om 11.00 uur werden we uitgezwaaid om naar Yogyakarta te gaan. De eerste stop was al snel bij de Mendut tempel. Ook dit was een Boeddhistische tempel. De tempel zelf was niet zo groot, maar er naast lag nog een park met verschillende gebouwen met Boeddha beelden. Ook een slapende boeddha in de tuin. Allemaal erg mooi. De tweede stop, na ongeveer anderhalf uur rijden was bij de Hindoe tempel Prambanan. Ook hier hebben we een Nederlandstalige tolk gevonden. Ook hij wist heel veel te vertellen over de bouw en restauratie van deze tempel en het Hindoeïsme. Er zijn 4 verschillende beelden, een knappe sterke man, een met een olifantenkop en dikke buik, een mooie vrouw met 8 armen, een als vernieuwer en vernieler. Na hier2 uur te hebben rondgekeken en tot ons hemd natgeregend te zijn, verder naar Yogya met onze chauffeur Agust.
Bij aankomst in het hotel kregen we weer een welkomstdrankje en dit keer ook oordopjes uitgereikt, om de “gezangen” minder te hoeven horen. Vanaf half 5 tot 23.00 uur wordt hier om de 3 uur een reeks gebeden uitgezongen via luidsprekers. En dan vanuit verschillende moskeeën. Dus heel vaak in stereo of als duet. Dit is in Java echt een dingetje waar je aan moet wennen.
Het was een verassing om vanuit een drukke straat in Yogyakarta, opeens in een oase van rust te zijn. We liepen door de lobby en opeens sta je in een tropische tuin met en mooi zwembad waaromheen appartementen en restaurant. Prachtige fruitbomen en orchideeën. Wat worden we toch verwend

• 25 September 2017 - 21:59

Maria:

Geweldig wat jullie allemaal meemaken daar.
    Het lijkt wel of jullie op een dag veel meer doen dan wij hier, terwijl jullie met vakantie zijn, haha
    Nog heel veel plezier daar,

hartelijke groet van
    Maria en Theo

• 25 September 2017 - 22:07

Marijke Vermeij:

Mooi om die beroemde tempels in het echt te zien. Jullie dagen zijn goed gevuld. Leuk om te lezen allemaal.