dinsdag 26 september - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Tineke, Frans, Maria en Bertus reis - WaarBenJij.nu dinsdag 26 september - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Tineke, Frans, Maria en Bertus reis - WaarBenJij.nu

dinsdag 26 september

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Tineke, Frans, Maria en Bertus

26 September 2017 | Indonesië, Yogyakarta

Dinsdag 26 september,
Vanmorgen om 9 uur opgehaald, voor een rondrit door Yogyakarta met de becak. Dit is een soort riksja maar dan gemotoriseerd. Allereerst gingen we naar een markt. De verkopers daar hebben min of meer een eigen plek, maar alles staat kris kras door elkaar. Zij huren hun plaats, dus een keer per dag komt een soort marktmeester langs om de huur op te halen ( 1000 tot 2000 roepia= 7,5 tot 15 cent ongeveer) van de dieren: kip en runderen etc. wordt alles gegeten ook de ingewanden en ook de kop, zelfs de “tenen” van de kip. Ook wordt er gedroogd vlees verkocht in ketjap met een karamel laag erom heen. Er was een kraam met wel 40 soorten kroepoek, niet alleen van garnalen maar ook van casave, of andere voedingsmiddelen, kroepoek in allerlei kleuren, oranje, groen , of geel. verder eendeneieren ( groen), die eerst 30 dagen in het zout gelegd werden en daarna worden zij hardgekookt verkocht. Ook kleding en gebruiksvoorwerpen werden op de markt verkocht. Na de markt, gingen we naar het Kraton, het paleis van de Sultan. Hier woont de koning van Yogyakarta, het is de 10e en deze is ook gouverneur. Dus in yogya zijn er geen verkiezingen voor het gouverneurschap. De 9e sultan was erg beroemd, hij heeft in Nederland gestudeerd en ging om met Juliana en Bernard, vlak na de onafhankelijkheid heeft hij als minister in de regering van Indonesië gezeten. Het paleis bestond uit meerdere gebouwen met zanderige binnenplaats. Ook hier zat weer een heel verhaal achter. Men gaat uit van de 4 elementen. Aarde, dus geen graspark maar zand, vuur van de vulkaan, water van de zee en lucht dus open gebouwen. Het paleis staat precies tussen vulkaan en zee in. We hebben verschillende gebouwtjes bekeken en ook het thee ritueel gezien. Om 11.00 uur ‘sochtends komen 4 vrouwen met servies en een gele parasol over de binnenplaats naar het theegebouw. Hier komt de sultan als hij vrij heeft theedrinken. De thee zelf wordt gezet door 3 Javaanse mannen. Er zaten op de binnenplaats 3000 mannen in klederdracht. Dit om de geboortedag van de sultan te gedenken. Zij blijven dan 2 uur op de grond zitten in groepjes bij elkaar verdeeld naar regio. Rondom het Kraton is de kampoeng, hier woont personeel van de sultan, deze mensen betalen geen belasting, heel smalle straatjes waar je doorheen kunt lopen. Aan de deur hangt een potje daar doen de bewoners rijst of geld in. ‘snacht lopen bewakers door de straatjes en halen dit op voor een goed doel. Even verderop kwamen we in het waterpaleis. Dit bestond uit 3 zwembaden. Een voor de prinsen, en prinsessen. Een voor de vrouwen van de sultan , deze lagen naast elkaar, dan een toren waar de sultan kon zitten en aan de andere zijde van de toren zijn eigen zwembad. Vroeger had de sultan meerdere vrouwen ( soms wel 40). De Sultan gooide een bloem uit zijn toren en de vrouw die de bloem pakte mocht bij hem komen “zwemmen”. Tenslotte nog naar een oude ondergrondse moskee. Moslim en Hindoeïsme liggen hier dicht tegen elkaar aan. Wahjongpoppen zijn bv door de eerste imams in Indonesie gebracht om de Koran bij de bevolking te brengen. (Soort Fransiscus met de kerststal). De verdieping onder de grond was voor de vrouwen en de bovenste verdieping, die 1 meter boven de grond uitstak voor de mannen. De ronde gewelven, zijn gebouwd door bamboestokken te buigen in de vorm en later met kalk te bepleisteren. Toen was het tijd om per becak weer terug naar het hotel te gaan. We hebben weer een hoop gezien en geleerd vandaag. Ook hier zit men nu met het probleem dat vrouwen niet meer batikken en de jongeren geen gamelang willen spelen of dansen willen leren. We hebben vandaag inderdaad geen batik gezien terwijl de gids vertelde dat er vorig jaar nog enkele oudere vrouwen waren die dit bij hun huis deden. Om te voorkomen dat de Javaanse cultuur uitsterft heeft de sultan een soort centrum opgericht waar jongeren les krijgen in dans en muziek en dergelijke, maar er wordt volgens de gids te weinig bekendheid aan gegeven.

• 26 September 2017 - 10:59

Sylvia:

Dank voor je mooie en uitgebreide verslag Maria! Op deze manier 'wandelen' we met je mee.

• 26 September 2017 - 18:16

Ina:

Wat maken jullie veel mee. Lange dagen, en uitslapen is er volgens mij niet bij!
    Ik reed net nog langs jullie huis Maria. Het staat er nog hoor!

• 27 September 2017 - 08:46

Trudy:

Wat een onwijs gave reis maken jullie. Erg leuk om de verslagen telkens te lezen.
    En wat een lange dagen, geniet nog verder van alles, groetjes.