woensdag 11 oktober - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Tineke, Frans, Maria en Bertus reis - WaarBenJij.nu woensdag 11 oktober - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Tineke, Frans, Maria en Bertus reis - WaarBenJij.nu

woensdag 11 oktober

Door: maria tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke, Frans, Maria en Bertus

11 Oktober 2017 | Indonesië, Sanur

Vandaag onze laatste volle dag in Bali. Vanmorgen al een paar keer gezwommen, want de temperatuur is nog steeds rond de 30 graden en af en toe ook erg benauwd. Om verder te gaan met algemene opvallende zaken:
De wegen op Sumatra zijn het slechts. Soms een paar kilometer mooi geasfalteerd en dan opeens rij je weer op een grindpad met kuilen en gaten. Om een afstand van 150 km te overbruggen ben je hier al gauw een uur of 5-6 kwijt. De wegen vanaf Yogyakarta zijn een stuk beter. Maar ook de armoede is daar minder. Indonesië heeft veel eigen producten zoals, maïs, rijst, tabak, aardappels, chili, koffie, verschillende kruiden en vele soorten heerlijk fruit. De oogst van de producten gaat het hele jaar door, vanwege het gelijkmatige klimaat. 4 tot 5 keer bv rijst oogsten. Eigenlijk onbegrijpelijk waarom het land nog zoveel armere delen heeft. We denken dat een betere infrastructuur zou kunnen helpen. Nog iets dat opviel was dat de mensen hier hun afval op straat weggooien, soms verbranden ze het zelf langs de kant van de weg. Maar het ligt er ook gewoon in plastic zakjes of los. Zowel in de steden als de dorpjes. Niemand vindt het ook gek als je iets op de grond gooit, zelfs bij de tempels. Ook zijn er op deze 3 eilanden heel verschillende geloofsuitingen. Op Sumatra is volgens onze gids 85% moslim, echter daar droegen de vrouwen minder hoofd doekjes dan bij ons in Nederland ook zwommen in de rivier de jongens en meisjes gewoon met elkaar, weliswaar niet in badpak maar met kleding aan. In Java zagen we wel veel vrouwen met hoofddoek. De gids in Yogyakarta vertelde dat het de laatste jaren ook een soort modeverschijnsel was, maar zij vond het zelf te warm, dus zij droeg nooit een hoofddoek. Op Bali zie je veel Hindoeïstische uitingen zoals de offerbakjes overal, de vele tempeltjes in de tuinen en vaak ceremoniële bijeenkomsten of optochten.
Vanmiddag na de lunch hebben we onszelf onverwacht nog getrakteerd op een bootreisje met een boot met glazen bodem zodat we de vissen en het koraal nog een keertje konden zien. Het was weer prachtig, veel zebravissen, maanvissen en koraal.
Weer thuis geprobeerd in te checken voor morgen, maar dat lukte niet goed dus we hebben Kim van de reisbrigade gevraagd dat voor ons te doen. We hopen dat dat lukt

• 11 Oktober 2017 - 16:29

Marianne:

Lieve reizigers,
    We gaan ervanuit dat het toch gaat lukken.
    Geniet van de laatste dag(en?) en voor straks een goede thuisreis na een overweldigende vakantie.
    Bedankt voor deze reisverslagen. Erg leuk om jullie te volgen!
    Marianne en Onno

• 11 Oktober 2017 - 16:32

Maria En Theo:

Wat een prachtige reis hebben jullie gehad. We wensen jullie een voorspoedige terugvlucht en we kijken uit naar de verhalen en de fotoboeken.
    Iets om nog jaren op terug te kijken.
    Hartelijke groet van Theo en Maria

• 11 Oktober 2017 - 16:57

Mariska Hofman:

Hoi Tineke en familie! Wat was het leuk om jullie verhalen te lezen. Het leek me best veel werk, zo na een dag vol belevenissen. Ik wens jullie een goede reis terug! Groetjes, Mariska

• 11 Oktober 2017 - 17:00

Ellen Oosterhoff:

Wat een leuke leerzame reisverslagen

Een hele goede terugreis

Veel groetjes

• 11 Oktober 2017 - 17:07

Kim :

Was leuk julle te volgen.
    Goede terugreis!

• 11 Oktober 2017 - 17:44

Johan Stoute:

Wat een mooie vakantie, wij hebben genoten van jullie reisverslagen
    Een voorspoedige terugreis gewenst en zie jullie weer als jullie thuis zijn
    groeten Johan en Jennyfer

• 11 Oktober 2017 - 18:06

Rob En Marian:

Leuk dat we jullie reis op deze manier hebben kunnen volgen. Geniet nog even van de temperatuur daar. Goede reis.

• 11 Oktober 2017 - 18:08

Elly En Gijs Vrolijk:

Hallo reizigers,
    Een hele goede terugreis!!!
    We hopen jullie in goede gezondheid weer te zien in Woubrugge.
    Erg genoten van jullie verhalen,we hopen thuis nog meer te horen!!!

• 11 Oktober 2017 - 20:29

Ineke:

Bedankt voor de uitgebreide reisverslagen en een goede reis naar Woubrugge!

• 11 Oktober 2017 - 22:07

Ina:

Wat een prachtige reis. Ik wens jullie een voorspoedige thuisreis!