zondag 1oktober - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Tineke, Frans, Maria en Bertus reis - WaarBenJij.nu zondag 1oktober - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Tineke, Frans, Maria en Bertus reis - WaarBenJij.nu

zondag 1oktober

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Tineke, Frans, Maria en Bertus

02 Oktober 2017 | Indonesië, Bromo

Vandaag hebben we geen wifi, dus het verslag hebben we geschreven, maar jullie zullen er een dagje op hebben moeten wachten.
Vanmorgen ging al om 4.30 uur de wekker. Even uit het raam gegluurd of het mistig was, en toen snel aangekleed. Samen ( de dames) naar het uitkijkpunt gelopen om de zonsopgang bij de Bromo vulkaan te zien. De zandvlakte was aan een kant met een mistlaag bedekt en de Semeru rookte, het landschap zag je steeds veranderen. De zon kroop langs de berghelling als het ware naar beneden en de lucht en de rook kleurde langzaam lichtroze. Prachtig om te zien! Het was ook een drukte van belang. We hoorden de jeeps en motoren al vanaf 4 uur wegrijden.
Nadat de zon echt op was zijn we teruggelopen, even goed voeten gewassen, want je zit direct onder het zwarte lavazand en toen gewacht tot 7.00 uur om te ontbijten. Om 8.00 uur was Harrie weer paraat. Hij vroeg of we de zonsopgang gezien hadden vanaf penajakan Dus dat wilde hij ons nog even laten zien. Hij draaide zijn bus voor ons en ging via een ander stuk kraterrand weer omhoog. Vandaar hadden we een uitzicht van bovenaf en konden we de krater goed zien. Ook de Semeru was hier goed te zien. Daarna weer de auto in en verder gereden. Na de jeeptocht van gister overleefd te hebben, die chauffeur was in de verte vast familie van Jan Lammers. Kregen we vandaag, met Harrie, ook een , in onze ogen, levensgevaarlijke tocht. In Indonesië , zei hij , zijn wel verkeersregels, maar niemand houdt zich eraan, want er is geen politie die erop let. Dus bij het passeren even toeteren. Goed om de kuilen heen rijden en rechter knippertje uit, als je de hoek om gaat of als je niet gepasseerd kon worden door tegenliggers. Motorrijders links en rechts en soms gewoon met zijn vijven, want de kinderen moeten ok mee. Wil je invoegen vanuit een parkeerplaats of wil je oversteken dan zijn hier speciale mannetjes die het verkeer tegenhouden zodat je naar de overkant kunt. Wel verwachten ze dan een kleine tip.
De eerste stop was rond 11.00 uur voor de koffie, daarna verder in de bus. Plantages, dorpjes, en ook drukkere stadjes reden we door. De tweede stop was voor een lunch. We stopten bij een winkel, waar in een deel tafels en stoelen stonden. Je kon daar nasi en andere gerechten bestellen. Met volle buik weer verder gereden. Om half 5 kwamen we in kaliklatak aan. Dit bleek een groot fabrieks-en plantage terrein te zijn, met enkele cottages voor toeristen. Er staat een groot hek omheen waar we ons moesten melden. Aangekomen bij de cottage stond er een house boy te wachten, die ons eten voor vanavond zal maken. En er stond een gids die ons wat over de plantage en de fabriek wilde vertellen. We konden direct overstappen in de jeep. De man vertelde dat het terrein vroeger van Nederland was, maar bij de onafhankelijkheid ging het naar Indonesië. Eerst van de regering later van een particulier. Hij woont hier op het terrein in een heel groot huis. Verder bestaat het terrein uit een koffiefabriek en een rubberfabriek. Koffieplantage, rubberbomen, kaneel en kruidnagelbomen. En een heel dorp, waar 800 medewerkers wonen met hun gezin. In het dorp staan 3 moskeeën en een christelijk kerkje er is een school en er is een winkel. De medewerkers van de plantage of fabriek mogen hier wonen zolang ze hier werken bij pensionering moeten zij verhuizen. We gingen met de jeep door het dorp heen en langs alle soorten bomen, en kwamen bij een uitkijktoren uit. Bovengekomen was er een dichte ruimte, met stoelen en een tafel waarop een schaal met een soort cakejes klaarstond. De gids had koffie en thee bij zich. Dus boven lekker koffie gedronken. Toen we weer beneden waren werd het al donker, dus geen tijd meer om de rubberplantage te bekijken. Ook verontschuldigde de gids zich dat de fabriek dicht was, maar ja het is zondag he? We kunnen moeilijk zeggen dat de fabriek vandaag open moet.
Eenmaal terug in onze cottage was het eten klaargemaakt door onze House boy. Lekker rijst met boontjes kip etc. het klinkt gek, maar soms verlang je naar een gewone boterham met kaas! We bestelden bij de house boy ook direct onze breakfastbox voor morgen want dan gaat de wekker om 4 uur en gaan we om 5 uur naar de Ijen.

• 02 Oktober 2017 - 12:48

Sylvia:

Jullie maken lange dagen Maria! Tjonge wat een programma! Dat wordt uitrusten als jullie weer thuis zijn!