maandag 9 oktober - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Tineke, Frans, Maria en Bertus reis - WaarBenJij.nu maandag 9 oktober - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Tineke, Frans, Maria en Bertus reis - WaarBenJij.nu

maandag 9 oktober

Door: Maria en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke, Frans, Maria en Bertus

09 Oktober 2017 | Indonesië, Sanur

Maandag 9 oktober,
Vanmorgen wilde Frans afrekenen bij de receptie van het hotel, maar de rekening was nog lager dan verwacht. Het hotel nam namelijk zelfs onze was voor zijn rekening , vanwege de overlast van de tak en de verhuizing. Dit hotel krijgt van ons het Max keurmerk!. Vandaag zouden we een spiritueel programma krijgen. Een nieuwe chauffeur, maar wel met dezelfde naam nl. Ketuk, haalde ons om 8.00 uur op. Balinese mensen geven hun kinderen dezelfde naam. De eerste zoon Wajang, etc. De vierde heet altijd Ketuk. Ze krijgen nog een tweede naam dus in de klas wordt dan vaak de tweede naam gebruikt en op het werk of zo, is de oudste of langst werkende de oude Ketuk en de ander de kleine Ketuk. Na een korte rit in het busje kwamen we, tot onze verbazing, weer bij dezelfde familie uit als gisteren, maar nu nam een van de zonen het heft in handen. Eerst allemaal natuurlijk weer een sarong aan en sjaal om je middel. De mannen kregen ook een Balinese hoofdtooi op. Toen een rondleiding door de tuin, waarbij de altaartjes en de gebouwen nog eens werden uitgelegd. Daarna kregen we, zittend op de grond in de ceremoniële ruimte een kop thee. Tijdens de thee vertelde de gids hoe de rituelen waren bij de geboorte van een kind. Erg interessant, wel heel anders dan bij ons. Als je aan een kind denkt, wacht je volgens de Balinese kalender op de goede tijd, dan wordt er eerst gebeden tot de Goden, de vrouw maakt extra lekker eten, zodat je je allebei happy voelt. Dan gaat het pas gebeuren! 6 maanden zwangerschap wordt gevierd met een ceremonie. Na de bevalling, wordt vruchtwater in een kokosnoot gedaan en begraven. De man blijft 1 maand buiten slapen bij de kokosnoot. Ieder half jaar na de geboorte is er een ceremonie om het leven te vieren, dit duurt het leven lang. Na deze uitleg kregen we 2 rieten manden vol etenswaren en versierseltjes mee, en gingen met de taxi naar een Hindoeïstische tempel. We moesten een trap af van 250 treden om bij deze tempel te komen. Daar kwamen we bij een waterval met 6 spuiten. Er waren mooie beelden van gemaakt. Om naar de tempel te mogen moesten we met onze rechterhand 7 keer ons hoofd besprenkelen, 5 keer ons gezicht nat maken, 3 keer je mond spoelen en 9 slokjes water nemen, en dit bij iedere spuit. Toen we dus allemaal nat waren, mochten we verder. In de tempel zat een priesteres. We gingen op de grond zitten en er werd een wierookstokje op de grond voor ieder van ons, aangestoken. Toen ging de priesteres zingend bidden. Even later kwam ze met een theepotje, bloemblaadje en een bakje water en werden we gezegend. Daar hoorde ook weer een bepaald ritueel bij met bloemetjes. Die stopte je dan na ieder gebed achter je oor, en aan het eind kreeg je ook rijst op je voorhoofd, je slapen, je keel en haar geplakt. Heel bijzonder om mee te maken. Na deze gebeurtenis buiten de tempel iets gegeten en daarna weer 250 treden omhoog, naar het busje. Na een klein uurtje rijden, stopten we bij een sjamaan. Een soort voorspeller en deze was ook yoga leraar. Een voor een moesten we voor hem in kleermakerszit zitten. Aan de hand van onze geboortedatum en dag wist hij iets te vertellen over je karakter en gaf hij adviezen over je gezondheid. Nadat we allemaal geweest waren kregen we, weer zittend op de grond, de etenswaren uit de meegebrachte manden te eten. Uit de manden kwamen bv. geroosterde kippen, hard gekookte eieren, rijst in bananenblad, bananen, en ander fruit pinda’s etc. Na de picknick lunch werden we naar ons hotel gebracht. Als we de adviezen volgen mag Bertus morgen plat op zijn rug liggen, Maria moet ingewikkelde yoga oefeningen doen op haar hurken en Tineke en Frans gaan morgenochtend om 6.00 uur zwemmen in zee.

• 09 Oktober 2017 - 16:07

Sylvia:

Indrukwekkend allemaal Maria! Ook vandaag weer een vol programma!

• 09 Oktober 2017 - 17:44

Marianne:

Nog steeds hele nieuwe ervaringen. Kunnen jullie straks nog wennen in ons kikkerlandje???

• 09 Oktober 2017 - 19:44

Ina:

Dat wordt nog wat morgen, Bertus kan wel mee naar het zwembad, kan ie in het water op zijn rug liggen haha!