vrijdag 6 oktober - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Tineke, Frans, Maria en Bertus reis - WaarBenJij.nu vrijdag 6 oktober - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Tineke, Frans, Maria en Bertus reis - WaarBenJij.nu

vrijdag 6 oktober

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Tineke, Frans, Maria en Bertus

06 Oktober 2017 | Indonesië, Ubud

Vrijdag 6 oktober,
We weten nu dat Indonesië een land is met veel verschillende geluiden. In Sumatra overheersten de oerwoud geluiden zoals van de krekels, vogels en apen. Op Java hoorden we vanaf 4.00 uur in de ochtend tot 23.00 uur ‘savonds de imam via de luidsprekers, vijf keer op een dag (soms enkele in stereo achter en door elkaar heen). En hier op Bali werden we in Desa Bebetin wakker van de hanen en de andere dorpsgeluiden. De gekko’s laten zich op alle drie de eilanden ’s avonds horen. In Yogyakarta kregen we oordopjes van het hotel, maar we hebben ze nog niet gebruikt. De dorpsgeluiden zijn juist wel gezellig. we zijn aan onze laatste week in Indonesië begonnen. Vanmorgen weer een nieuwe chauffeur die erg snel Engels sprak, dus soms niet zo goed te verstaan. Maar we kwamen er wel uit. Voor hem was ons guesthouse: villa Manouk, niet bekend, zodat hij een vriend met motor gevraagd had, voor hem uit te rijden, dus vanmorgen ook in escorte weg. Vooraan de vriend met zoontje (van een jaar of 4), voorop de motor en wij erachter aan totdat we op de grote weg waren . De eerste stop was op een uitkijkpunt, waar we 2 vulkanen konden zien. De vulkaan Batur, die in 2000 nog een uitbarsting heeft gehad en de nu rokende vulkaan Agung. De chauffeur vertelde dat er veel evacuees in zijn dorp waren, maar dat de mannen nu overdag weer terug gingen om te werken. Veel van het vee hebben de mensen onder de prijs moeten verkopen omdat het vee daar niet kon blijven en levend vervoeren en terug brengen als het weer gaat zou te duur zijn. Hij verzamelt nu geld om rijst voor deze mensen te kopen. De tweede stop was weer bij een grote tempel: de Thirta Empul, waar een ceremonie bezig was. Het was er erg druk. Je mocht alleen met sarong aan het terrein op. Heel veel mensen kwamen offergaven brengen. De mensen uit deze buurt waren mooi gekleed . De gaven werden op een speciale manier opgebouwd op een soort rieten fruitmanden, met verschillende etages. De gaven bestonden uit fruit, bloemen en ook geld. De mensen brachten deze op hun hoofd naar het altaar. Vooraan waren baden met spuiten, waarin een ritueel bad genomen kon worden. Iets verder was een bassin waarin de bron te zien was waaruit het water naar boven kwam. Na weer een poosje in de auto gezeten te hebben, kwamen we bij de Gunung Kawi, hier hebben we een wandeling gemaakt via een trap, eerst langs heel veel winkeltjes, maar later had je erg mooie uitzichten. Op een gegeven moment zag je in een rotswand 4 reliëfs uitgehouwen. Als je het riviertje overstak zag je er nog 5. Bij iedere groep reliëfs was ook een grot. De reliëfs dienden ter nagedachtenis van een koning en diens gezin. De grotten dienden waarschijnlijk voor kluizenaars die de reliëfs beschermden. Een eindje verder was ook nog een kleine waterval. Op de terug wandeling hebben we op een plekje met :”the best vieuw of the world”, volgens eigen zeggen, heerlijk geluncht. De chauffeur bood ons ook aan om nog langs een houtsnijder galerie te rijden, omdat hij gemerkt had dat we houtsnijwerk zo mooi vinden. Vlakbij Ubud kwamen we in een dorp waar iedereen iets met houtbewerking doet. Langs de kant van de weg de mooiste voorwerpen van hout gezien: Beeldjes, kozijnen, etc. maar ook bewerkte wortels soms met glas gecombineerd tot vazen of plantenbakjes. Ook erg mooie en aparte meubels gezien. Bv stoel als een zeemeermin. We hebben ons laten verleiden en een kleinigheidje gekocht. Tenslotte door naar het hotel, na een kleine stop om de kas wat aan te vullen. Ubud is een stukje duurder dan we tot nu toe gewend zijn. Ook nu weer een prachtig hotel. 2 “appartementjes” naast elkaar. Een prachtige tuin met nu zelfs meerdere zwembaden. Er gaat een pendelbus naar Ubud. Morgen een vrije dag dus we denken met de bus naar de stad te gaan.

• 06 Oktober 2017 - 17:31

Erik:

Leuk om te lezen en herkenbaar
    Gr Erik

• 07 Oktober 2017 - 09:43

Johan Stoute:

niet te geloven dat jullie laatste week al is ingegaan Wat een belevenissen in jullie vakantie
    Elke dag weer een genot om alles te lezen