zondag 17september - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Tineke, Frans, Maria en Bertus reis - WaarBenJij.nu zondag 17september - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Tineke, Frans, Maria en Bertus reis - WaarBenJij.nu

zondag 17september

Blijf op de hoogte en volg Tineke, Frans, Maria en Bertus

19 September 2017 | Indonesië, Bukit Lewang

Zondagochtend stond Onno, onze gids, ons om 9.00 uur op te wachten om naar Tangkahan te gaan. Er stond een mooie jeep klaar aan de andere kant van de rivier dus eerst weer de hangbrug over. Gelukkig konden 4 dragers onze koffers naar de overkant sjouwen, want zo’n brug is toch een wiebelend geval. We hadden een prachtige tocht, langs palmolieplantages en kleine dorpjes. De meeste olieplantages zijn coöperaties en daardoor verdient een heel dorp hieraan, aan de andere kant wordt er teveel jungle weggekapt om dit in plantages om te zetten dus de jungle wordt kleiner met alle gevolgen van dien voor oerang oetangs en tijgers etc. in Tangkahan wilde de bevolking daar iets tegen doen dus zij hebben lodges gebouwd voor toeristen. Zo’n lodge is heel eenvoudig. Ze zijn op palen gebouwd en bestaan uit een kamer van ongeveer 3x3meter en een wc annex douche. Aan de voorzijde een veranda met hangmat en een paar stoelen. Elektriciteit kan soms uitvallen en geen internet. Maar erg mooi uitzicht op de rivier. Onderweg zijn we 2 keer gestopt om een paar foto’s te maken van het uitzicht. Onderweg weer van alles tegen gekomen. Veel broodmagere koeien op de weg, die absoluut niet van plan waren om een stapje opzij te doen, kinderen van 10-11 jaar, op brommers met een broertje of zusje achterop. Gezin met 2 kinderen op 1 brommer en brommers met of zonder zijspan met handel. Er wordt hier op zondag veel gewerkt. Niet in de stad maar wel in deze streek met dorpjes. De kinderen hebben wel vrij op zondag. Zaterdags niet, dan is er gewoon school. We kwamen ongeveer half 12 op Tangkahan aan. Eerst een stukje gelopen om ons te laten registreren. Daar zagen we ook een medicijnman die volgens Onno beter was dan het ziekenhuis of de dokter. De medicijnman liet Bertus een stukje van een soort wortel proeven, dat in het medicijn ging dat ze nu op een open vuurtje in een grote ketel aan het brouwen waren. Het zou tegen hoofd- en rugpijn moeten helpen. Toen door naar een soort restaurant waar we een glaasje ananassap kregen en daarna naar de lodge. ‘smiddags zijn we naar de rivier gelopen en hebben we even gezwommen. Er was een sterke stroming, maar je koelde er heerlijk van af. Morgenmiddag na de olifanten gaan we op zoek naar een waterval en warmwaterbron, maar dan moeten we de rivier wel eerst overzwemmen.

• 19 September 2017 - 14:27

Anita:

Hoe is het met Bertus na de wonder wortel?